Gennem længere tid har bestyrelsen mærket alvorlige konsekvenser af, at vi ikke har kunnet etablere en stabil platform og en stærkere økonomi, efter at konferencerne i Vejle ikke længere er økonomisk bæredygtige. Vores økonomi er dermed så svækket og begrænset, at vi ikke har tilstrækkelige midler til at betale for de administrativt faglige kompetencer, der kan være med til at positionere os i den faglige arena. Vi har som selskab oplevet følgerne af, at økonomien på det sociale område er under pres. Mange af vores trofaste deltagere/kunder (kommunale bosteder, væresteder og organisationer) har tydeligt tilkendegivet, at de med beklagelse ikke længere har ressourcer til at kunne deltage i vores arrangementer, som de gjorde for blot få år siden.
Vores nuværende situation er derfor, at der ikke er økonomi til at planlægge og gennemføre temadage/konference i efteråret 2025.
På denne baggrund indstiller en enig bestyrelsen, at selskabet opløses.
Vi har fortsat mange værdifulde faglige diskussioner og gode ideer i bestyrelsen, men vi kan desværre ikke omsætte dette til konkrete aktiviteter her i selskabet i vores begrænsede fritid, og her har vi naturligvis et ansvar, som vi erkender.
Vi har arbejdet med fondsansøgninger, der kunne resultere i støtte til at reducere deltagerprisen og vi har forberedt og gennemført kommunikationskampagner også for at hverve nye medlemmer, men også dette arbejde kræver betydelige ressourcer i en i forvejen presset organisation.
Vi mener ikke, det er foreneligt med vores faglige ambitioner som selskab, når vi ikke kan bidrage kvalificeret til den vigtige samfundsdebat om udvikling og vilkår i den psykosociale arena.
Denne udvikling har over tid naturligt påvirket medlemstallet negativt, og vi beklager, at det fører til en indstilling om at opløse selskabet. Medlemmerne i bestyrelsen fortsætter arbejdet i andre sammenhænge, hvilket vi understøtter fuldt ud – I kan inden længe følge med online.
Medlemmer af selskabet er nu via mail indkaldt til ordinær og ekstraordinær generalforsamling fredag d. 23. maj, hvor bestyrelsens indstilling vil blive drøftet. Er du eller din organisation betalende medlem, og har du ikke modtaget indkaldelsen, så kontakt venligst Mogens Seider.
Til slut en appel: Er der gode kræfter derude i fagfeltet, der har ideer og arbejdskapacitet til at drive selskabet videre vil de naturligvis få den nuværende bestyrelses fulde opbakning! Henvend dig til formand Mogens Seider senest 4 uger før generalforsamlingen, dvs. den 25. april.
PS: Stemmeberettigede på generalforsamlingen og mulige kandidater til en ny bestyrelse er medlemmer af Dansk Selskab for Psykosocial Rehabilitering.
På bestyrelsens vegne
Mogens Seider og Tonie Rasmussen
Formand og næstformand